Det är ett yrke, inte bara en hobby.

Synd att man inte får säga vad man tycker utan att vara dum i huvudet, för sånnafall skulle jag säga att jag inte förstår varför man kallar sig för fotograf för att man har ett intresse och fick en systemkamera av snälla föräldrarna. Fast nu sa jag det, oops.
 
Att vara fotograf är, i mina ögon, ett yrke. Det innebär så mycket mer än att klicka kort med sin lilla fina systemkamera. Det handlar om teknik och kunskap att kunna ta bra bilder och även att kunna efterarbeta dom. Och det är stor skillnad på hobbyfotograf och fotograf. Tycker att det är askul att många finner fotograferandet roligt, ser det underbara i det och så, men det kliar i fingrarna när man kallar sig fotograf typ bara för att man fotar? 
 
Jag slet och jobbade på i 3 år i skolan, fick mvg i alla 3 fotokurser och verkligen kämpade för att utvecklas. För att kunna göra det jag brann för.. Hade inga kundkaper innan, endast lekt med min lilla digitalkamera, men jag hade turen att delar av min släkt + föräldrar gav mig min första systemkamera i julklapp mitt första år på gymnasiet (sjukt tacksam).. men jag vågade inte ens kalla mig själv fotograf förren långt in på mitt tredje år. Nästan inte förrän jag tog studenten. Varför? För att jag ville bli tagen på allvar och vara helt säker på vad jag höll på med, ha kunskap nog att kunna leverera grymma bilder. Ville även ha en BRA kamera att arbeta med, en kamera som jag sen betalade med mina körkortspengar!
Innan jag började få fotojobb och insåg att jag kan vad jag gör, så var det ju egentligen bara drömmar om att jobba som fotograf. Vilket jag idag gör, även om jag inte är där jag vill vara storleksmässigt ännu.
 
Det jag säger är dock inte att man måste ha en utbildning för att bli fotograf, det finns ju naturbegåvningar liksom.. haha. Och det här kommer ju misstolkas, men mina största konkurrenter är dom som fotar gratis på hobbynivå, för vi är så snåla i Sverige att man hellre tar ngt gratis halvbra än betalar för kvalité.
 
Men ja, jag stör mig rätt ofta på det här, och kunde inte riktigt vara tyst längre. Sen får väl andra se på min åsikt om detta som man vill, hålla med eller som sagt ovan, tycka jag är dum i huvudet. Och brava till alla som älskar att fotografera men är medvetna själva att det är på hobbynivå, och därefter kallar sig själv för det! Er tycker jag om! 
Smygfotad in action, på bröllop/dopet den 7e september.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback