Skillnad på rädsla och respekt.

Det finns hästmänniskor (om jag ens vill kalla dom det) som inte ser skillnaden på rädsla eller respekt. Alltså inte hos människan, utan hos djuren vi umgås med flera timmar i veckan. Hos hästen. 
Folk som inte FÖRSTÅR skillnade mellan rädsla och respekt. Dom vill att hästen ska respektera dom, men själva respekterar dom inte hästen, och när dom kräver respekt så är hästen i sig egentligen livrädd. Det gör ont i mig, dom där uppspärrade ögonen och uppblåsta näsborrarna, hur man ser att hästen bara vill där ifrån.
 
För några år sen var jag med om något som gör mig mörkrädd.
Det var en vuxen kvinna och en häst som inte ens var hennes egna. Hästen är lite speciell, bufflig och har inte alltid koll på vad h*n gör då h*n är väldigt spänd utav sig. Jag stod med en annan häst bredvid, tillsammans med en kompis, och mittemot stod även en till vuxen. Alla bevittnade händelsen och såg hur fel kvinnan hanterade den. 
 
Hästen var lite extra tåig idag, och när hon stod och borsta så kastade h*n sig åt sidan. Jag vet inte om det bara blev så att hästen tröck upp henne mot boxväggen eller om h*n också råkade kliva på hennes fot.. men whatev, sekunden senare började hon skrika på hästen, slå och putta. Slog mot hästens ansikte med borsten och gormade om att "Du gör minsann inte så mot MIG!", riktigt högt! 
 
Och jag som stod bredvid, med endast en vägg och ett galler emellan. Det var ruskigt obehagligt att se, panikuppspärrade ögon, intryckt i hörnet, såg så oerhört rädd. Och denna bestraffining för att han lite spänt hade hoppat in i henne. Jag var i chock med fick ändå ut (skrek ut?) att det räcker, att h*n är livrädd. Det var pinsamt, att bli tillsagt av en unge, så muttrandes om hur synd det var och ajjäklar vad ont i foten det gjorde, så gick hon därifrån. 
 
 
Sånt här är ju rätt sjukt, alltså, visst.. du gjorde illa dig. Men stå fan inte och gorma, boxa och slå på hästen för det. Hon tyckte att hästen hade agerat respektlöst, hon sa det själv.. men vad gjorde hon själv? Tror man att man får mer respekt från hästen ifall man slår den gång på gång? Jag ser i sånna situationer bara en rädd häst som inte vågar göra något annat.
 
Att en häst blir rädd och kastar sig åt sida, reagerar på sina naturliga flyktinstinkter. Har den gjort det av respektlöshet? Att en häst ser mat och drar sig dit, gör den det för att den är respektlös och förtjänar en smäll? 
Jag skulle aldrig slå Exet för att han försöker sno åt sig mat, jag petar på han, eller säger till med skarp röst.. men mer än så behövs oftast inte. Jag skulle aldrig slå Zetra dom gånger han blir sur över sadelgjorden och vänder sig emot med huggtändern. Händer dock inte så ofta, men om han gör så är det tillsägning och puttar undan hans huvud. Mer än så har aldrig behövts. 
Ingen av dessa hästar är min egna, men det spelar ingen roll ifall hästen är i sin ägo eller inte. Vill man ha respekt från detta stora maffiga djur, så bör man även visa lite respekt och tänka på hur man rättar sina hästar och sägervad som är fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback