Effektivitet i stallet

Tänkte dela med mig utav lite simpla tips så att man snabbare kan utföra alla stallsysslor och därmed få mer tid till hästen och annat kul. Jag är ju lite av en självutnämnd expert på att vara snabb i stallet! ;)
  • Ha en ordentlig rutin som du håller fast vid. Detta gör så man har mer koll på vad som måste göras, och ger en ett ordentligt flyt.Jag tex börjar ALLTID med att mocka, hämta utrustning och sen borsta + sadla hästen.

  • Att mocka snabbt men noga är väl något man mest får lära sig, men något man kan försöka ha koll på är vart hästen vanligtvis lämnar sina högar. Det jobbigaste är när någon pratar med en samtidigt som man mockar, men man får helt enkelt köra multitasking och prata + mocka samtidigt!

  • När du sen ska hämta all utrustning. Tänk efter ordentligt så att du får med dig allt. För mig som står i ett låååångt stall, och med hästen längst bort från sadelkammaren, så är det extra skönt att slippa gå flera gånger. Så tränset på axeln, hjälm med hanskar/sporrar/bett/benskydden i, vid armvecket och sen sadeln på höften. Det är ett enkelt sätt att bära sadeln på, med bakvalvet upp mot armhålan och ena handen håller i framvalvet. Funkar perfekt när man måste ta två sadlar!

  • Ha koll på dina borstar. Bara för att man är snabb betyder det inte att man är slarvig! Jag kör alltid rotborste, ryktborste och dammborste. Piggborste till man och svans och sen hovarna. Ansiktet bortstar jag av med dammborsten. Allt går i ett svep och Exet är en av dom blankaste hästarna jag vet! 

  • Sen är det bara på med utrustningen och ut o rid! 

  • Tillbaka från ridningen så släpper jag oftast in hästen direkt i boxen, och tar av sadel + träns där, ev utanför precis innan jag släpper in honom. Det sparar krångel att sätta på grimma och ställa upp honom. Borstar sen av inne i boxen.

  • Tar av utrustningen i ordningen: Träns, benskydd/lindor, sadel.. och sen ut och iväg mot sadelkammaren.
Sen har man resten av tiden att putsa, pussa på och mysa med sin häst, perfekt! Eller om man har bråttom hem, som man ibland har. Då är det inte helt fel att vara snabb med allting runtom :) 

Kommentarer
Postat av: Johanna

Riktigt bra tips! :)

Svar: (Y) :)
Marie Krüger

2013-09-20 @ 15:19:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback