Glad tjej på gammeltant

Åhåhåhåååh fick rida Mistel idag på dressyrlektionen :D Typ jääätteglad för det var så länge sen jag red henne, över ett halvår sen liksom! Och så red vi program idag, valfritt, såklart red jag LA:1an. Det kändes att Mistel börjar bli riktigt gammal, men åh, när jag sitter på henne så känner jag mig alltid duktig. Det är en underbar känsla att rida dressyr och känna sig prydlig, fin. För det är ju så det ska vara i dressyren. 
 
Monica sa någonting bra idag!
Ryttarens förutsättningar + Hästens förutsättningar = Resultatet, och för att översätta det om någon inte förstår så spelar det ingen roll ifall ryttaren ligger på LA nivå, om hästen max kan starta LC.. för oavsett om DU som ryttare är riktigt duktig, så kan du inte sitta upp på en LC häst och starta LA. Och samma sak tvärtom, köper du en häst som hoppat 130, men själv max har hoppat 90cm.. då kan man inte bara sätta sig i sadeln och köra en bana på 120 ens. Det funkar inte så, vore ju kul, men tyvärr. 
 
Mår lite dåligt innombords när jag ser eqipage försöka klassa upp sig för snabbt. Att ryttaren vill rida dom klasserna som hästen klarar av, men som ryttaren inte klarar själv. Det är INTE schysst mot hästen, extremt stor chans att man sätter hästen i skiten. Vad händer då? Jo, bådas självförtroende förstörs, och förtroendet mellan häst och ryttare slits på. Samma sak ifall en duktig ryttare försöker pressa upp en häst i klasserna, trots att hästen inte är redo. Så DUMT!
 
Wellwell, lite avreaktion här, inte det som skulle ligga i fokus. Jag och mistel har samma förutsättningar, båda ligger på LA nivå = resultatet blir bra. Nu var vi lite otrimmade tillsammans, men jag är sjukt nöjd och Monica verkade också nöjd över våran insats. Det enda hon villa påpeka var att i förvända galoppen så red jag för nära väggen vilket hindrade Mistel från att kunna gå liiite utåt med frambenen, och istället körde hon ut rumpan och blev därmed för böjd. Hehe svårt att förklara men jag fattade iag ^^
Bästa tanten, vad jag saknar att tävla henne!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback