Övertoning i headern

Fick denna frågan idag, och tänkte att jag kunde svara på den direkt. 
 
 
Att övertona bilderna är inte så svårt som man faktiskt kan tro, iaf inte om man gör på det enkla sättet. Jag kommer här nedan att visa er två sätt man kan göra när man övertonar bilder :) Båda väldigt enkla! Här är ett exempel som jag kokade ihop på bara några minuter. Det går riktigt snabbt när man väl lärt dig :D

ENKLASTE SÄTTET:
1. Vi säger att vi nu ska övertona två bilder, med endast ett rakt sträck. Börja med att öppna bilderna i photoshop (eller vad ni har för motsvarande program på era datorer). Bestäm vilken bild ni använder som grund.
 
Jag valde två bilder på Cajsalisa och Dino här. Porträttbilden fick bli min grund, den gör jag ingenting med. Och även om det är grundbilden så behöver den inte täcka hela ytan. Återstående yta fyller bild2 ut
Det jag gör först är att klistra in bild2 över bild1 och placerar den där jag vill ha den. Det som är JÄTTE VIKTIGT är att bild.2 överlappar grundbilden (det underlättar om man sänker opaciteten på bild2)
 
2. Det man gör sen (och ja, det kommer låta väldigt simpelt) är att man bara suddar bort det som inte ska vara där, på bild2. Det som är viktigt för att få en mjuk övertoning är att använda en mjuk pensel, storlek är smaksak, men jag brukar använda en som är lagom. Testa er fram vad ni gillar!
På den här suddar jag bort det som är över Dinos ansikte på grundbilden. Jag suddar så rakt som möjligt och försöker hålla "linjen" mellan Dinos huvuden. Så som ni ser på bilden nedan
 
Och sen... KLART! Enkelt visst?
 
 
LITE MER AVANCERAT:
1. Även denna gång väljer jag ut två bilder, och även denna gång ska det finnas en grundbild. 
 
Bilden på mig och Exet är nu min grundbild, och bilden på mig ska jag tona in i den bilden. Nu ska det inte vara en linje, utan denna gång följer jag mina "former! Börjar åter igen med att placera bild2 där jag vill ha den, precis som förut.
 
2. Nu tar ni en mellanstorlek på suddet, även här på mjukaste, och suddar bort kanten på bild2. Denna gången så suddar ni en form som följer "objektet", som ni ser att jag har gjort här nedan. Ni behöver bara ta det yttersta nu :)
 
3. När ni gjort detta så drar ni ner opaciteten på suddet.
Först tar jag ner till 50%, och tar lite till på det yttersta, inte mycket alls behövs tas bort då. Sen minskar jag opaciteten ännu mer, till 20%, och då tar jag mer. Men man ska inte ta för mycket, då kan det se konstigt ut.. man bör även passa sig för att göra (i det här fallet) armen genomskinlig ;) Här tog jag bort det mesta som var över Exets rumpa, så att den inte skulle vara grön ;)
 
Man kan "dutta" lite med suddet där man vill ha lite mer, testa sig fram. Det är viktigt - våga testa! Hitta er egna stil :)
 
Och så var det klart!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tacktack! :D

2012-10-13 @ 10:09:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback