Hatar mitt jobb ibland.

OBS. Bläddra förbi bilden om ni är extrem kännsliga.
 
Idag på jobbet så var jag på sorteringen, en av de uppgifter som är så sjukt tråkiga och jobbiga. Och det som kom idag gjorde allt mycket mycket värre. 
 
Jag tycker inte om grejen med att ha äkta päls för att det är snyggt, tycker det är onödigt och äckligt. MEN jag har vant mig med pälsjackorna som kommer in, försöker tänka på att det bara är en jacka, även om jag tycker det är äckligt. 
 
Och så idag kom det jag trodde var en pälsjacka, jag skulle ta tag i den och slänga ner i rätt fack, och när jag försöker dra ut den från resten av plaggen.. så ramlar en tass fram. Fick panik och var nära på att börja gråta, ville spy också. Perfekt upptäckt precis efter lunch. 
 
Svans, huvud, tassar.. Som jag sa till pappa nyss - jag hittade ett djur utan kött o ben. Vem fan vill ens ha sånt runt halsen? För det är fan ett djur! Liksom tänk er att ha en föredetta djurkropp runt halsen! Det är så vidrigt, blir så äcklad. Vill spy på mänskligheten.
 
Som tur var så fick jag hjälp av en arbetskollega, som slängde ner den i rätt fack. Jag kunde knappt titta på den. Fick rysningar i hela kroppen. Helt skakis och chockad. Var inte beredd på det där.
 
Förr i tiden så var människorna liksom tvugna att ta djurens päls för att överleva vintern, för att hålla sig varma. Men idag så behöver vi inte ens äkta päls för att vara varma, idag är det bara för att man tycker det är snyggt. Djur slaktas och bränns sedan upp för att den där personen vill ha en stor pälsboll på mössan. För att det är snyggt med en stor pälskrage på jackan. För att ha en fluffig jacka. Dom här djuren föds upp och plågas för att dom ska se snygga ut. Det känns bara äckligt fel fel fel.
 
JAG skulle aldrig köpa äkta päls, aldrig i mitt liv. Jag tycker inte ens det är snyggt. Den ända päls jag skulle köpa var ifall min häst tvunget behövde renfäll under sadeln.. och tom det tycker jag är äckligt. 
 
Blir äcklad av människor som bara liksom gör så mot djur, och på dom som använder det. Visste ni att vissa pälsar kan vara hund, kanin osv också? Låter inte lika mysigt va? 
 
Kommer det någonting sånt imorgon när jag jobbar kommer jag nog aldrig klara av att jobba på sorteringen mer. Är så jäkla glad just nu att jag inte kommer jobba där på myrorna så länge!
En blåräv från en pälsuppfödning. Troligtvis en sån här som jag hittade idag.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med om att päls är fel, men samtidigt är det så mycket mer än bara päls som djur utnyttjas för, skinnprodukter, skor, smink och godis till och med. Ibland känns hang-up:en på päls lite överdrivet, lixom att döda ett djur bara för att använda dess päls är sjukt fel, men om man inte är vegetarian kan man ju inte säga att man är emot att de djur som går till slakt eller de vilt som skjuts, att man utnyttjar deras päls eller skinn.

Svar: Jo, jag vet att dom utnyttjas för mer, men just det här inlägget skrev jag för att jag blev så otroligt äcklad idag när jag såg den där päls"kragen".. Det är liksom väldigt mänskligt att blunda för det här, men det är svårt när man står med det i sina egna händer. Liksom, det är svårt att välja bort djur som mat, om alla skulle bli vegetarianer.. tror inte det skulle funka faktiskt, massproduktion på grönsaker då? Men det finns ju jackor som tillverkats utan att något djur har dött på köpet, som håller en precis lika varm. Dessutom så ser många fuskpälsar nuförtiden ganska hyffsat äkta ut.. om det är så att man bara vill ha det för att det är snyggt.

Jag själv skulle nog vara vegetarian om det inte vore så att jag vet att jag skulle få näringsbrist (eller vad man nu får..?) för att jag äter så dålig mat som det är. Jag äter inte gris, knappt kyckling, äter ingenting från havet och om jag äter kött så är det väldigt små bitar.. Så ja.. "deltidsvegetarian" skulle man nästan kunna säga. Faktiskt..
Marie Krüger

2012-11-21 @ 23:50:29
Postat av: KarroW

FYFANFYFANFYFAAAAN!!!!!!!!!!!

Svar: Typ så jag gick och sa hela dagen också..
Marie Krüger

2012-11-22 @ 09:09:35
URL: http://karrowestberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback