Mitt tal om självförtroende å sånt

Det tas bort, läggs till och fixas. Gymmen tjänar storkovan och orden Beach2012 surrar just nu i mångas huvuden. Sommaren är snart här och det är dags att förbereda sig för mångas skräck - bikinin. Men är det verkligen fysikt de behöver förbereda sig, är det inte synen på sig själv man behöver jobba mest på istället för att slita på springbanden på gymmet?

 

Den perfekta kroppen, som många strävar efter och önskar att man hade, ser olika ut i allas ögon. Vad som anses vara snyggt och vackert är individuellt, ingen kan ha samma syn på det, men man vore dum om man inte såg att idealen idag är att man ska vara smal. För man måste ju vara smal för att vara vara vacker. Eller?



 

Jag tycker det är bra att fler och fler tänker på sin hälsa, tränar och äter rätt, men då ska man göra det för rätt anledning. Att höra hur unga tjejer bantar och gymmar varje dag för att bli smalare, det är helt sjukt i mina ögon. När man hör hur tjejer på 12-15 år säga att dom är tjocka, när dom är allt förutom, då har det verkligen gått för långt. Det känns nästan som att det har blivit en trend att inte vara nöjd med sin kropp, som om det vore fel att trivas med den man är.

 

Varför prioriteras inte ett stark självförtroendet före ett snyggt utseendet? Hur många är det egentligen som står framför spegeln och boostar sig själv genom att tänka på allt det vackra, istället för att stå och hitta fel? Hur kommer det sig att självförtroenden idag är så låga?

 

Det finns statistik om att ätstörningar till störst del drabbar tjejer i de tidiga tonåren, när de ska hitta sin identitet och pressen att passa in är som störst. I den åldern är man även väldigt lättpåverkad, och omringade av otroligt smala modeller i media och de lika smala modeikonerna i bloggvärlden tycker i alla fall inte jag det är konstigt att idealen har blivit så snea.

 

Jag personligen älskar människor som försöker lyfta fram självförtroende och att trivas med sig själv. En sådan person är Isabella Löwengrip, eller Blondinbella som hon är känd som. Hon är en otroligt inspirerande tjej, som lyckas med allt hon gör och har tusen bollar i luften. Just nu har hon, och dem på Egoboost Magazine som hon driver, en kampanj som heter Size Me, för att visa vad dom tycker om de sjuka skönhetsideal som finns.

 

Jag hittade ett inlägg på hennes blogg, från i höstas, där hon skriver ”Jag ställer mig framför spegeln varje dag och känner mig riktigt vacker och det är det enda som är viktigt. Det är fantastiskt att älska sin kropp!” Precis som hon gör, måste man lyfta fram sig själv.

Isabella var själv en av dom där smala modeikonerna på knappt 50 kg, och idag, 20 kg vackrare så kommer rubrikerna hur hon ”tjockismobbas” när hon lägger ut bikinibilder på sig själv. Det är snett i mina ögon, men det är så otroligt inspirerande att läsa om hur hon skrattar dom rakt i upp ansiktet och att tjockiskommentarerna inte rör henne i ryggen. Hon vet själv att hon är vacker.

 

Ett starkt självförtroende lyser igenom, och det är snyggt i mina ögon!



 

De som strävar efter den perfekta kroppen, hur många gör det egentligen för sin egna skull? Oron över hur andra ser på en tror jag är en stor anledning till att man letar fel, och pressar sina kroppar på gymmet för att få till den perfekta rumpan eller den platta magen som man vill ha. Om man tror att andra letar fel på en tycker jag det är viktigt att tänka över hur man ser på andra, för vart kommer annars idén över att folk ska titta ner på en? Självklart finns det dom som trycker ner andra, påpekar vad de anser vara fult med en, och säger till om någon har mer former än vad dom anser vara smalt. Självklart finns  dessa människor, eller mobbare som man kan kalla dom, och får en att må dåligt. Vad man inte får glömma bort är sådana människor antingen inte har ett mänskligt hjärta, eller mår så dåligt över sig själva att dom måste trycka ner andra för att känna sig bättre.

 

Helena Meyer skriver i en artikel från newsmill.se (publicerat 8.4.2011) hur hon antagits vara gravid för att hon är, som hon kallar det, en välmående kvinna. Hon skriver ”Jag kommer aldrig förstå varför min skönhet är upp till andra att bestämma. Om jag trivs, mår bra, är glad - då borde det vara rätt. Smaken är olika, men den som ska leva med mig är faktiskt bara jag. Därför är det viktigaste att jag mår bra, inte att jag är ”snygg” in omvärldens ögon.”

 

Vi som fotografer vet även hur lätt det är att att manipulera bilder - göra ben smalare, hyn slätare och ögonen större. Det krävs inte mycket för att ändra utseendet på någon, och detta är det många fler som vet, ändå finns det dom som påverkas över hur smala och snygga modellerna är, i tidningen dom precis köpte. Folk ser bilderna, många påpekar även hur överretuscherat det ser ut, men hur många står inte framför spegeln sen och önskar att de hade lika slät hy som dom nyss såg i tidningen?

 

Jag vill lyfta fram hur viktigt det är att trivas med sig själv, och att det perfekta självförtroendet borde prioriteras istället för det perfekta kroppen. Ingen ska må dåligt över hur dom ser ut, det är trots allt bara det första man ser, innan de lär känna en.

 

Ju bättre självförtroende och personlighet, ju vackrare människa.


Cred till den som orkade läsa, bara sisådär ett 5 minuter långt tal, haha. Bjuder på en bild på mig själv och avslutar med ett - Peace out.


Kommentarer
Postat av: Malin

Fan vad bra skrivet!!!!

2012-05-11 @ 10:02:07
URL: http://malinroos.blogg.se/
Postat av: Malin

Fan vad bra skrivet!!!!

2012-05-11 @ 10:03:24
URL: http://malinroos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback