Mitt 2011 i hästväg (varning för mycket långt inlägg)

9 Januari
Årets första Ponnycups match, på hemmaplan mot Botkyrka.
Jag red Bandit den matchen, och fick med mig silvret hem. Jag minns inte vilken procent jag fick, men jag minns att jag inte var helt nöjd. Men ett silver är ett silver, och det kan man inte klaga på :)

 

23 Januari
Skulle varit med på min andra Ponnycup match för 2011, även denna på hemmaplan, mot Gladö.
Tyvärr blev jag ruskigt sjuk och hann aldrig bli tillräckligt frisk för att vara med. Jag försökte övertala mamma, men med 40 graders feber hade jag ingen kraft i kroppen. Den matchen fick jag hoppa över, istället så fick jag peppa mina lagkamrater.

 

13 Februari
Ponnycup match på bortaplan, mot Hufvusta.
Jag fick rida en underbart söt liten 6åring vid namn Dragonite. Minns att jag blev kär i hästen, ville ta med honom hem :) Tror det var första gången han var med i ponnycupen, men han skötte sig riktigt bra. Ingen medalj fick jag den gången, men var nöjd med ritten ändå.

 

6 Mars

Sista ponnycups matchen, på hemmaplan mot Hufvusta.

Jag red av någon anledning Silver Dream, tror det var för att ingen annan häst fanns tillgänglig. Det gick inte bra, men jag förväntade mig ingenting. Silver är ett sto med stort S, en envis dam med ruskigt humör. Det var inte så kul att avsluta min Ponnycup tid på henne, men hade inte så stort val, utan fick göra det bästa av situationen.

 

13 Mars

Red en Blåbärsdressyr på Dionne, LC:2, endast för att jag inte hade någon annan häst att starta, då jag ständigt bytte häst på lektionerna. Det hade gått bra lektionerna innan, men det gick kasst på "tävlingen" iaf. Hon praktiskt taget rusade igenom programmet :P

 

25 Mars

Exet flyttar från Jursta till Stav, medans vi väntar på att få plats på Ekeby. Vi trivdes helt enkelt inte på Jursta, av olika anledningar jag inte tänker ta upp.

Man märkte direkt när vi kom ifrån Jursta att Exet var gladare. Han gnäggade och sprang till mig när jag hämtade honom i hagen, och han var riktigt positiv.

 

27 Mars

Första dressyrtävlingen på Exet, LC:2

Han hade knappt gått på hela veckan, och det funkade inte i galoppen. Men förövrigt var jag riktigt nöjd med Exet, han var så duktig i travprogrammet, för att vara andra gången han tävlats i dressyr. Riktigt snygg var han också! Tror jag fick över 50% iaf :)

 

 

10 April

Klubbhoppning på Blåkulla. Bandit 70 och Meja 80

Slutade på en 4de plats med Bandit och vann med min vackra prinsessa :) Det var en otroligt lyckad tävlingsdag, och jag var superstolt över världens bästa fjordingar<3

 

18 April

Var med på min första hoppträning med Exet, och det gick galet till :) Men han gjorde sitt bästa och jag var supernöjd för att vara första gången jag var med på en lektion med honom.

 

20-23 April

Åkte till Gotland för att hälsa på min goa kompis Sofie. Hade superkul och ångrade grovt att jag inte var där längre.

Red ca 2ggr om dagen när jag var där :) Sofie tar hand om 2 hästar som en gammal man äger, har en egen och då red hon också en annan tjejs häst då hon var bortrest. Jag red 1ggn var på hästarna hon tar hand om, och 2 gånger på hennes Donna. Stallet hon står i är i princip som hennes egna stall :)

Vi åkte även till hennes kusiner och lullade runt i skogen på 2 av deras islänningar. SJUKT mysigt! Och extremt roligt.

 

1 Maj

Lokalhoppning på Blåkulla

Tävlade Meja L:D+5 och L:C, och hon var klockren som vanligt. Dock ingen placering, men jag blir aldrig missnöjd när jag rider Meja :)

Exet flyttade även till Ekeby, där han fortfarande står.

 

12 Maj

Jag fyllde 18 år, vilket firades med min 3 närmsta vänner. Inget galet, men riktigt kul!

 

22 Maj

KM-hoppning på Meja.

Hoppade bara 70, då en annan tjej också ville starta henne. Fick 4 fel, tror det var en rivning bara, men om jag minns rätt var hon sjukt trött när jag tog över henne (tror inte tjejen innan mig tänkte på att hon skulle gå två gånger, så det var inte mycket energi kvar i henne)

Vi lasttränade även Meja och Bråka, för att förbereda oss inför ridskolemästerskapen på Gladö. Meja var lite problem, men Bråka var i princip omöjlig.



29 Maj

Ridskolemästerskapen, ponny, på Gladö.

Var ruskigt nervös, men med Meja kände jag mig säker. Hon var lite svårlastad, med gick ändå på.

Väl på tävlingsplatsen regnade det och vi blev dyngsura. Ingen toppendag för utetävlingar. Meja var iaf super på framhoppningen, verkligen underbar! Men när vi kom till banan så slog något slint. Hon är inte riktigt van med utebana på det där sättet, och jag tror hon blev chockad. Hon frös verkligen fast precis innan startlinjen. Jag fick över henne över 2 hinder, och var nära på att spy efter pga att jag kämpat så hårt.

Andra rundan var samma sak, och även då hade hon vart perfekt på framhoppningen. Den rundan kom jag iaf över 3 hinder ^^

Min fina prinsessa skulle behöva lite världsvana, synd att jag är 18 nu och inte längre kan hjälpa henne med det. Om jag skulle få skulle jag gärna rida henne utom tävlan på bortaplan, för att hon ska utvecklas ännu mer.

Älskar den här bilden!


Under en månad under sommaren red jag inte alls, då jag var ute med båten.


4 September

Lokalhoppning på Blåkulla

Sista gången jag skulle få tävla Nobile, och enligt Lotta så skulle han inte gå dom höjderna mer.. fast han gör det typ iaf (?!). Fick bara hoppa L:D då han har rätt känsliga ben och vi vågade inte riskera något.

Men på framridningen verkligen HITTADE jag honom ordentligt, sen jag började hopppa honom. Helt otrolig kännsla. Hela banan sen bara flöt på och allting kändes så underbart perfekt. Grät nästan när jag gick ut från banan för att jag var så lycklig, och samtidigt så ledsen för att det var vår sista tävling tillsammans. Fina häst!

Eftersom det bara var clear round, så kom jag hem med en rosett iaf :)

 

10 September

Eftersom jag blev för gammal för Ponnycupen fick jag istället hoppa upp till Sthlmscupen, och red en "tränings tävling" på Svarte Petter, för Monica Holmqvist.

Gick ganska bra, Petter är en maffig häst, dock väldigt sladdrig ^^ Och hade en väldigt hal sadel, och jag hade mina halaste ridbyxor på mig!

 

25 September

Första tävlingen på MP Girl. En klubbressyr, jag red LC:2. Med 69% drog jag hem guldet, och jag var så sjukt nöjd med ritten!

Efter tävlingen blev jag sparkad rakt på låret av MP, extrem smärta!

 

Samma dag startade jag även den här bloggen :)

 

1 Oktober

Divition 2 hoppning på Mälarhöjden. Jag åkte dit med MP, och det blev första gången jag tävlade hoppning med henne.

Första rundan var felfri, kom på 9de plats av 16, vilket jag tycker är sjukt bra jobbat av mig då jag satt på en ridskolehäst jag hoppat 3 gånger :P Dock spydde jag efter den rundan, då jag kämpade så sjukt hårt! (+ att jag endast ätit en youghurt på morgonen)

Andra rundan vägrade vi ut oss på typ 6e hindret, vilket inte var kul.. men jag var nöjd med dagen iaf :)

Laget kom 11 av 17, kanske inget att skryta med, men vi var där med 4 ridskolehästar, så förväntningarna var inte så höga :P Trots resultaten gick vi vidare till final

 

16 Oktober

Pay & Jump på Blåkulla, min andra tävling på MP. Tvingades gå upp på 85 direkt för att testa inför Div 2 finalen, men vi var inte redo för det. Fick 2 stopp och valde att göra en volt på ett ställe.. men när hon hoppade så hoppade hon högt!

 

23 Oktober

Divition 2 hoppningen, finalen - L:C+5

MP var helt underbar på framhoppningen, sjukt duktig! När vi kom in på banan stängde hon av helt och vi vägrade ut oss på 6an första rundan.

Andra rundan vägrade vi ut oss på 3dje hindret. Hennes nerver svek oss, och detta vet jag då jag red så in i helvete och verkligen gjorde allt jag kunde.

Själva laget slutade på 13 plats av 30 lag. Riktigt duktigt av oss!



29 Oktober

USEK höll tillsammans med en fritidsledare i halloweenkvällen på Blåkulla, och vi gjorde ett riktigt bra jobb enligt mig :) Jag och Felinda var döda ryttare

 

30 Oktober

Fick min höstbild publicerad på Ponnysanning, vilket fick besökarna att stiga liiite

 

5 November

Min första (och enda än så länge) Sthlms match, på Gladö. Det gick inte bra, men jag gillade verkligen hästen. Spotlight "Pricken", var lite speciellt och svår. Jag började hitta honom mot slutet av framridningen, men eftersom jag red sist och var tvungen att skritta utomhus ganska länge så blev han stel igen. Så det gick inte så bra :/

Fick 52%

 

6 November

Vann SIHS biljetter från Dressyrmupparna, och länkningen gav mig ett besöksrekord på 157 pers.

 

 

20 November

KM-Dressyr på Blåkulla

Red LC:2 på Bandit. Han skötte sig fint och vi fick 62,5%, vilket är riktigt bra :) Domaren var imponerad att jag fick så mycket på en fjording.

Med MP Girl, LB:1, så fick jag bara 53,4%. Vilket man kanske kan tycka är okej, men jag var så missnöjd! Galoppen var skit osv osv.

 

25-26 November

Stockholm International Horse Show med Felinda, riktigt roligt!


28 November till 11 December

Fick leka ägare till Exet, då Lotta var utomlands. Något jag inte hade ngt emot, var supermysigt och en nytig upplevelse.

 

4 December

KM-Dressyr på Ekeby, med Exet.

Superbra framridning men ingen strålande ritt. Fick 44%, tror det är mitt sämsta resultat på länge.. men jag kom ändå inte sist, utan näst sist. Det är ju alltid nått :P

 

11 December

Det var en luciashow på Blåkulla, och vi i min hoppgrupp drog ihopp ett litet "nummer".. maskeradhoppning. Jag var utklädd till hattmakaren från Alice i Underlandet, och red på Meja.

Det gick ut på att vara snyggast utklädd, och ha två rundor med så lika tid som möjligt. Jag vann båda :) Hela läktarn reste på sig (det var så dom röstade) när man skulle rösta på mig. Och då var hela läktarn fullsatt, vilket var extremt mäktigt!

 

23 December

Årets sista tävling, hemmaplan, och min första tävling på Zetra.

Två felfria rundor, och jag var supernöjd! Nu taggar jag inför i vår, och hoppas på att jag och Zetra har en lång framtid framför oss. Jag har verkligen hopp om den där hästen, och jag hoppas att vi kan gå långt tillsammans! Att jag får chansen att gå långt med honom!

 


Kommentarer
Postat av: Nora

Du är så himla härlig Marie! Synd att ponny-åren är över nu, för du rider alltid MP så himla bra<3 E så avundsjuk på dig nu, när jag har sett alla tävlingar och framgångar du gjort. Hoppas du utvecklas nu med Zetra och Exet<3

Lite frågor bara: Hur hög är Exet? Och vilken ras?



P.s du va grymt snyggast på maskerad-hoppningen:)^^!

2012-01-04 @ 12:12:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback