Hur jag retuscherade Snöbilderna på Malin

Fick ett "önske inlägg" från ridläraren jag hade på lägret 2008, på Gannarve - Lina. Hon undrade hur jag retuscherat bilderna ni fick se igår, och om jag kunde lägga ut före och efter bilder :) Och tänkte att jag lika gärna kan visa er.. inte för att det är så avanserad retusch :P

 

Före/efter
Jag fotar ALLTID i Neff (kallas även raw-filer), dvs största kvaliten som finns på kameran.
Det har inte bara med storleken att göra, utan en bild som misslyckas (mörk tex) i neff är betydligt mycket enklare att rädda är en misslyckad jpg, då kameran "översätter" själv i jpg. Man kan kanske kalla det att kameran lätt redigerar själv, om man fotar jpg.

 


Före/Efter

 

Jag börjar med att öppna bilden i ps, och om man fotat i neff så kommer man först in i Camera Raw - ett asbra program! Det är i prinsip det jag använt på dom här bilderna.

 

Börjar med att dra lite i exponeringen, vill ha ljusa bilder när det är snö :)
Sen så drar jag i fill light, detta ljusar upp tex skuggor. Använder den för att ljusa upp Malins ansikte
Blacks drar jag i för att inte få de svarta (tränset, jackan) att se grått ut. Ger lite power i bilden :)
Kontrast är ju rätt uppenbart.. Kontrast är snyggt! I en viss mängd.
Sist men inte minst Clarity - vet inte hur jag ska förklara vad det är.. mer markerade kanter typ..?

 

"Open image"
Det jag gör inne i ps är att lägga på skärpa. Bilden må va skarp, men när du lagt på skärpan... då jäklar är den skarp!

 

Inne på Unsharp mask så ska det vara radius:2,0 och Threshold:5 - dom ska man inte ändra på. Amounten bör inte vara mer än 199! Brukar köra minst 100.
Mängden du ska ha där beror på hur bra kvalite det är på bilden, och hur kornig den är. Nu använde jag rätt högt ISO när jag fotade (var lite mörkt) så ville bara ha 100. Ni lär se vad som är för mycket :)

 

Sists men inte minst så beskär jag bilden (om det behövs)
Finns ett jäkligt bra uttryck jag brukar gå efter "Är inte bilden tillräckligt bra, så har du inte gått tillräckligt nära" Vissa bilder ska ha mycket luft, men många blir snyggare när dom blir utfyllda. Det är något man får ha ett öga för, testa sig fram :)

 

 

Så, där har ni hur jag retuscherade bilderna igår :) Det må icke vara en fotoblogg detta, men jag vet hur många som läser min blogg som fotar mycket själva, och det är alltid kul att kunna retuschera fint :) Det viktigtaste tipset jag har - pröva er fram!
Lycka till :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback