Rider ni utan handskar?

Ridhandskarna är för mig en självklarhet att ha på när jag rider, oavsett på vilken häst, tävling eller träning. Hästen kan va hur lätt som helst i munnen, men hästar kan även vara opålitliga djur ibland. Man vet aldrig om dom kan bli rädda för något, eller kanske bara få ett ryck. Det är ändå extremt kraftfulla och stora djur vi hanterar, och får du rigäla skavsår på fingrarna är det inte så kul...
När Malin fotade mig och Exet ute på ängen hade jag inga handskar på mig "Ska ju bara rida max 10 minuter", tji fick jag och ont gjorde det. Exet har flätade tycklar, och dom är inte dom skonfullaste precis, så skavsåren kom rätt fort om man säger så.

 

Men jag ser ofta på tävlingar ungar som rider utan handskar, och jag kan verkligen inte förstå. Gör dom det för att det är "snyggt" eller för att dom inte trivs med handskar? Jag får iaf ont i mina händer av att titta på när andra rider utan handskar... men jag vet inte, kanske är jag som är lite känslig om mina händer?

 

Vad säger ni? Brukar ni rida utan handskar?

Rolf-Göran Bengtsson är en av de större ryttarna som tävlar utan handskar (RGB på bilden)

Kommentarer
Postat av: emelie

Jag KAN verkligen inte rida med handskar. XD känns liksom som något kommer emellan hästens mun och handen. Vet inte, känner mig handikappad. Lite att gå i 19 cm klackar. Bra jämförelse xD men då känner man sig också lite likadant. Begränsad liksom. Rider utan väntar hela vintern också, men då kan det dock bli lite småkyligt. ;)

2011-11-15 @ 14:26:16
URL: http://varmblod.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback