22. Såhär tycker jag om bett

Det finns många bett som är riktigt elaka. Och det finns många ryttare som har så mycket metall i hästens mun så man tycker det är ett under att den lyckas hålla upp huvudet..
Vissa bett är helt okej, men andra tycker jag bara är dumt. Och så ryttarna som säger "den behöver det här bettet, blir stark, bråkig, blablabla..." Ja ja, det finns starka hästar, men frågan är också, hur rider du hästen? Har hästen fått gå så den fått underhalls? Då är det ryttarens jobb att bygga halsen rätt, och istället för starka bett kan man använda inspänning eller tideman-tygel. Det gör så att hästen får rätt muskler i halsen.

 

Jag tycker, att innan man köper skarpa bett, så ska man fundera på om det kanske finns ett bättre, snällare sätt att lösa problemet.

 

Jag har ingenting emot "vanliga" bett, som 3delat.. Men när jag ser hästar gå med all metall i munnen undrar jag, är det verkligen så mycket fel på den hästen? Eller är det bara ryttaren som tar den enkla vägen? Sen får folk tycka vad dom själva tycker, alla har olika åsikter..
Oavsett hur stark Exet är, så rider jag bara med 3 delat, eller 2 delat. Han hade grovare bett förut, när jag började rida honom. Men nu, när jag är duktigare, och jag känner honom bättre, så skulle jag aldrig tvinga honom gå med något onödigt skarpt igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback