Att vara medryttare

Det här inlägget är riktat till hästägare främst, eller ja, hästägare som har medryttare till sin häst. 
 
Har man inte pengarna för att äga en egen häst, men vill rida mer än på kanske ridskolan, så är ju medryttarhäst en bra sak. Inte samma ansvar, mycket billigare och man behöver inte åka ut till stallet varje dag. Det är rätt bra, speciellt för dom som inte vill äta hela kakan. 
Och för hästägare, som inte har all tid de vill ge sin häst, är det jätte bra att det finns folk som faktiskt kan tänka sig att betala för att rida ens häst. Win! 
 
Men det är så ofta jag hör folk störa sig på sina medryttare, och som medryttare själv tar jag åt mig utav det. Undrar ifall dom tänker lite på hur det är att vara medryttare egentligen? Kan säga att jag har bra erfarenhet utav att vara medryttare vid den här tiden, hur man tänker och så. 
 
Efter fyra år på Exet har dock mycket förändrats. Kommer ihåg i början, då var man alltid lite nervös, ville vara till lags. Göra ägaren nöjd, man vill ju inte få sparken som medryttare liksom! Jag hade dessutom sökt medryttarhäst så länge, och jag är en person som ofta frågar 5 gånger extra för att inte göra fel, så jag var nog lite överdrivet jobbigt med frågor om hur och var osv.
Med tiden, när man lär känna hästen mer och så, så blir man ju såklart mer säker på hur man ska hantera hästen och göra saker i stallet. Det är ju rätt naturligt, hur skulle det vara ifall jag varje gång jag är i stallet, i fyra års tid skulle fråga Lotta om exakt allting? Haha nä, det känns ju bra irriterande. Har ju dessutom fått och tagit mer ansvar med Exet, men det har nog kommit lite naturligt. Är trotsallt hos honom mellan 2-6 dagar i veckan :P
 
Det jag ville säga är egentligen det här! Era medryttare betalar (troligtvis) för att rida din häst, och får på köpet (troligtvis) mocka och hålla på. Dvs att du får betalt för att den personen sliter.. och även om personen inte betalar så sliter den ändå för din häst, för din skull. (Tåls ju att tillägga i efterhand, när jag i vaket tillstånd läst igenom texten själv: självklart är det est för sin egen skull man skaffar medryttarhäst.. men det är oftast för ägarens skull som medryttare ens behövs, då dom på ett eller annat sätt behöver hjälp. Tid, kunskap eller pengabrist kan vara exempel) För hästens skull. Fel görs, man är människa, det är ju helt naturligt! 
 
MEN GÅ INTE OCH SNACKA SKIT OM DIN MEDRYTTARE! Tänk hur mycket den personen ställer upp för dig! Ger sin tid för din häst. 
Gör hen någonting du tycker är opassande så gör det inte dig någon nytta att klaga om det till alla andra, och gnälla. Det enda vettiga (rätta mig om jag har fel nu) är väl att lugnt berätta för medryttaren hur du vill ha det, och vad hen gör för fel. För annars kommer det aldrig ändras. Och får din medryttare höra från annat håll, alltså, det mår man ju inte bra av. Då känner man ju sig illa till mods, kanske inte ens vill fortsätta rida din häst!?
 
Nu blev det krångligt här. Vill bara be er hästägare att respektera medryttarna, tänk vad jobbigt många skulle få det utan deras duktiga medryttare! 

Kommentarer
Postat av: Anette

Förstår hur du menar och visst är det så. Samtidigt är det ju också så att medryttaren får tillgång till en häst, utan att behöva köpa den, ta det övergripande ansvaret eller stå för kostnaderna för hästen. Medryttaren rider ju inte hästen bara för att "vara snäll" mot hästägaren. Förhoppningsvis får ju båda ut något av det. :) Men jag håller helt och fullt med dig om att det inte löser några problem att snacka skit om medryttaren - självklart inte! Det gör det ju å andra sidan aldrig. Löser problem att snacka skit, menar jag. :)

Svar: Jo fick inte med det i texten bara, men själklart är det ju mest för sin egen skull man skaffar medryttarhäst.. men samtidigt så behöver ägaren medryttaren av någon anledning, och på lång sikt är det då för ägarens skull man ens har chansen att bli medryttare :) Tyvärr så är det allt för många som inte uppskattar sina medryttare :/
Marie Krüger

2013-06-12 @ 11:05:49
Postat av: Sanna o Chiccan

Håller med! Nuförtiden så är det grymt svårt att hitta en medryttare som man kan bygga tillräckligt med tillit till för att rida ens ovärdeliga lilla häst.
Men man ska alltid, oavsett om man tar betalt av medryttaren eller inte, (vilket jag inte gör nu)
alltid visa respekt, vill gärna att de frågar mycket, undrar och berättar så att JAG kan hjälpa dem på bästa sätt att ta hand om min häst och även ha roligt och lära sig på vägen de med även om alla självklart gör misstag ibland, men misstag lär man sig av också!
Själv varit och är medryttare, jag vet även om de är ett par år sedan att börjar hästägaren irriteras av något slarv eller what so ever, men inte tar upp de med dig själv i fråga utan pratar med andra bara..
Ja, då vill man helt enkelt inte vara kvar för man kanske inte får chansen att förklara ev missförstånd och allt vad de kan va, utan istället bara får foten genom stalldörren av okänd anledning är aldrig roligt, kommunicera med era medryttare alla hästägare där ute! (inkl mig själv)
De ger så mycket för förtroendet och samarbetet mellan dig och den tjej/kille som trots att sliter och hjälper dig med din mest betydelsefulla vän :)

Svar: Tror inte alla ägare kan sätta sig in i hur det är att vara medryttare, man bygger ju upp ett eget band med hästen dessutom. Det skulle ju inte se bra ut om man sparkade varenda medryttare man har heller, då börjar ju folk undra ordentligt vart felet verkligen ligger :P Hoppas att det finns några som läst och tagit åt sig! :)
Marie Krüger

2013-06-12 @ 13:02:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback