"Jävla hästnörd."

När jag gick i mellanstadiet så var klassen uppdelade i typ.. två. Ni känner nog igen det här, "töntarna" och dom "coola". Det var så det såg ut och så som man kategoriserades i stort sett. Visste inte alla i ens ålder vem man var så tillhörde man definitivt inte dom "coola".
Det fanns ju bl.a. pluggnördar, spelnördar och ja.. hästnördar. Ni kan väl gissa vad jag kategoriserades som?

Mitt fritidsintresse blev på något vis en förbannelse. Jag var höstnörd, och det var det. Helt sjukt egentligen att det fanns folk som gjorde att jag skämdes över det jag älskade att göra. Dom jag umgicks med var dom andra hästtjejerna i klassen. Minns en gång speciellt när några gick bakom oss, minns inte vad dom sa, men hästnördar var ett av dom orden. Och skratt. Sagt för att håna oss.

Ska det vara så? Att man ska skämmas för att man rider, att man kategoriseras som hästnörd för att man älskar djuren, sporten? Det är fel.

 

Idag är jag stolt "hästnörd", står för min kärlek till denna balla sport! 

Jag vet inte hur saker har förändrats, ifall ridning fortfarande anses som töntigt bland dom yngre som det gjordes på "min tid". Jag hoppas verkligen inte det, då alla har rätten att syssla med sina intressen i så stora mängder man vill.. Utan att kategoriseras som nörd. Utan att det man brinner för vänds emot en och används för att trycka ner en.

Oavsett om man gillar fotboll, innebandy, golf, ridning eller om ens största intresse är att sitta framför spegeln och avguda sig själv.. haha. Men kan inte omgivningen typ acceptera det och vara glada åt varandra lite istället? Jag menar, såvida ens intresse inte går ut på att skada varandra dvs ;)

 

Jag tycker det är jäkligt kul att se folk som verkligen brinner för det dom gör. Som kämpar dag ut och dag in, eloge till alla er! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback