Hästporträtt/ fototips

Det här men att fota porträttbilder på hästar är faktiskt svårare än man kan tro.. om man vill ha riktigt lyckade bilder dvs. Det är lätt att trycka en bild när hästen tar fram öronen. Fast är en bild fin för att du ler på bilden, trots att den ocharmigt är fotad underifrån? 
Lite så är det med att fota hästar också! Bara för att hästen spetsar öronen blir bilden automatiskt inte bra, det handlar mycket om vinklar och hur man placerar kroppen.

Därför tänkte jag ge er lite tips som ni kan tänka på när ni ska ut och fota fina porträttbilder på era hästar, då jag vet att det finns några fotointresserade läsare här på bloggen :)
 
Första tipset jag har är att ladda ner appen Horse-piano, vet inte om det finns för annat än iphone dock. Jag använder den och tycker att den funkar riktigt bra, många hästar besvarar med spetsade öron och nyfikna blickar. Perfekt! 
Dock så bryr sig inte alla hästar.. tex Exet. Därför brukar jag även ta med en liten burk med tex havre i, eller en plastpåse att prassla med. Funkar inte mobilt hästgnägg brukar godis definitivt locka dom lite :)
 
Bestäm sedan för plats, jag gillar att fota med mjuka färger i bakgrunden. Att ha bakrunden långt bort är smickrande, då den blir mer oskarp och ens fokus hamnar automatiskt på hästen. Brukar undvika massa onödigt plotter i bakgrunden, så som ett staket från en hage eller kanske ett ridhus. Ibland går det dock inte att välja bakgrund så fritt, då får man jobba med det man har! Här hade jag tur, dimma och snö, great kombo!
 
Nu till att placera hästen. Det här är VIKTIGT!!! Jag brukar börja med helkroppsbilder. No1 som jag tänker på, som är absolut förbjudet... att ställa hästen i nedförbacke. Det finns väl inget ocharmigare än att det ser ut som att hästen är överbyggd bak? Det tycker inte jag iaf. Det behöver inte ens vara mycket lutning på "backen" för att hästen ska se skev ut. Finns det ingen plan yta så ställ hästen i lite uppförsbacke istället.
Exet är lite överbyggd bak, men det syns inte på den här bilden nedan. 
Har man en lugn och lydig häst så rekomenderar jag även att försöka få sen att stå jämnt med frambenen och ena bakbenet längre bak än det andra!
 
Fortsättning kommer imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback