9 timmar och 3 hästar senare

Nu är jag äntligen hemma, ska pusta ut lite innan jag trycker i mig mat och hoppar in i duschen!

 

Exet

Först ut idag var ju Exet dåra, som inte alls ville sammarbeta med mig idag. Började lång och stel, fick ihop honom lite men han släpade fötterna i skritten och sprang ifrån mig i traven. Så fortsatte det större delen av ridpasset, och om jag var irriterad? Jo, det kan man nog säga. 

Ska inte påstå att jag är missnöjd, för det var ändå stunder han gick riktigt bra, men sen tröttnade han troligtvis och gjorde på sitt vis. Ville jobba lösgörande i skritten, men det är INTE lätt när hästen knappt går frammåt. Hittade ett spö jag snabbt lånade för att peta till honom med, så han skulle bli mer frammåt. Och ja, det vart han ju.. lite för mycket dock. 

 

Så ah, fanns nästan inget mellanting på honom idag.. men svettig blev han! Inte konstigt dock eftersom jag red nästan en timme, något han inte riktigt orkar än :P

 

Frasse
Han var spänd och stressad (Att hundar skällde utanför och att en häst longerades i andra änden av ridhuset hjälpte inte hans stress mkt....), men han sprang ändå inte ifrån mig, hann liksom stoppa honom.  Men han var på, det var han, och bara för att han inte sprang ifrån mig så betyder det inte att han sprang långsamt xP Vart mycket skritt idag, för det är onödigt att försöka trava på en stressad häst.. så när han väl lugnade ner sig lite så började jag trava, och samma sak innan jag galopperade.

Måste säga att jag vart ganska nöjd med galoppen, fort - ja.. men på något sätt kände jag att jag hade kontrollen. Försökte verkligen tänka *ta, släppa, ta, släppa* osv, i takt med hans galopp, lite halvlätt i sadeln. Kändes betydligt bättre än förra gången :) Tänkte även på att inte glömma bort benen, spec i galoppen. Det var när jag tänkte ordentligt som det kändes allra bäst där, eller ah, det var då det gick bäst öht.

 

Det är synd att han är så stressad.. hoppas verkligen han kan växa mer i huvudet, för tror verkligen han skulle kunna bli en otroligt fin ponny! Bara han taggar ner lite liksom.. 

 

Dressyrlektion - Mistel

Och sist men inte minst kommer ju dressyrlektionen på Mistel! Är väldigt nöjd, och helt slut var jag efter den. Det börjar dock kännas i kroppen på henne att hon är gammal, lite kantig och stel liksom, men fortfarande sjukt duktig hon tanten. 

Vi red öppna och sluta på långsidorna, fick nog till det ganska bra några gånger, men kände mig smått vilse i huvudet. Mistel är ju raka motsatsen mot typ Exet och Zetra, dvs dom jag är van att rida, så blir lite omställning. Men vid det här laget känner jag ändå henne väldigt bra, så kom in i det efter ett tag :) Vågar dock inte kräva lika mycket från henne som jag brukar.. utan att Lotta är på mig dvs (och det är hon!).. endast i respekt mot hennes ålder. 22 åriga ridskolehästan behöver inte alltid gå perfekt :)

 

Anledningen till att jag red Mistel och inte Zetra idag är för att jag ska rida Mistel på onsdag, fick jag veta idag dåra... Är sjukt nervös, men tror nog ändå att det kommer gå finemang! Mistel kommer säkert vilja visa upp sig lite extra med knoppar och många som kollar på henne.. sådär som hon brukar.

Attention whore! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback