Vem tävlar Du mot?

Tänkte skriva lite om en sak ang tävlingar och resultat.

 

När jag tävlar så tävlar jag faktiskt inte mot alla andra ekipage i klassen. Jag tävlar mot mig själv.

 

Det är en sak som jag tycker är extremt viktigt som många verkar glömma. Många får prestationsångest och blir inte alls nöjd om dom inte blir placerade. Visst, det är asballt att vinna, eller att ens bli placerad. Det erkänner jag. Men jag förväntar mig aldrig en vinst, för den enda jag tävlar mot är mig själv.

 

För varje tävling vill jag slå mitt förra resultat, men jag känner ingen press över att jag ska slå alla andras resultat. Därimot blir jag nervös, för det är ju ändå väldigt många som kollar på en, och en tävling är för mig även ett tillfälle att visa upp vad jag kan och hur jag utvecklas.. så det är klart man vill rida bra för att folk ska se hur duktig man är :)

 

Men att vara lite nervös är faktiskt bra enligt mig, då skärper man sig och är medveten om att man faktiskt ska bli bedömd. Fast att vara nervös kanske inte funkar enligt vissa, för vissa stänger bara av då.
Jag stänger inte av när jag är nervös, dock kan jag må illa om jag blir FÖR nervös.

 

Men det jag ville skriva var att jag tycker att man ska sluta tävla mot alla andra och tävla mot sig själv. För behöver du verkligen bevisa att du är bättre än alla andra? Eller vill du bevisa för dig själv att du utvecklats?

 

Nu snackar jag inte om lagtävlingar, då gör jag allt för att hjälpa laget vinna, vill inte svika laget :)



Bilder från Hufvusta 2011
Foto: Jag

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback