Mina stallrutiner

Alla hästmänniskor har olika rutiner när man kommer till stallet, och jag tänkte dela med mig utav mina. Gör inte allting exakt samma sak varje gång, men vissa sysslor måste jag ta i en speciell ordning :) 
Om vi säger en lördag, då är det lite mer att göra, och om jag har två hästar;
 
Det första jag gör, om jag kommer ut innan insläpp, är att kolla tavlan. Ifall det står något viktigt där, hålla sig lite uppdaterad. Det innan jag mockar båda boxarna, det gör vi varje dag.

På helger fixar vi även maten själva, så jag lägger in em-maten (om det är innan insläpp)  i boxen och fixar kvälls, morgon och em-maten till söndagen. När alla stallsysslor är klara hämtar jag in första hästen. Oftast Exet först :) Ser ALLTID till att han får dricka innan vi går in, iaf nu på sommaren är jag supernoga med det. Borstar honom blank och myser med honom innan det är dags att sätta på utrustningen och rida.

Efter passet, om klockan nästan är 4 eller över så får han gå in i boxen och äta upp sin em-mat. Borstar honom där inne. När han är klar brukar Hedda ha blivit intagen redan, så tar ut henne i gången rätt snabbt för att hon inte ska hinna äta upp all mat. Vill inte rida efter att hon tryckt i sig allt, dessutom så har hon lite mat kvar sen när hon  kommer in igen :)
 
Sist skriver jag i almanackan vad för pass Exet har gått, så att man kan ha en enkel överblick när man planerar. När allt är klart så brukar jag gosa lite med Exet innan det är dags att åka hem igen :) 
 
Det varierar såklart beroende på tid jag är ute och hur snabb jag måste vara. På vardagar är det själklart mindre sysslor att utföra, då man slipper fixa maten :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback