Märkeshets

Hästsporten är dyr, förutom att äga en häst så lensar även utrustningen plånboken. Både hästarnas och ryttarnas plagg kan kosta över tusenlappen. Ett par ridbyxor kan kosta 1500kr. Det förutsatt att man måste ha märkesgrejer..

Om jag hade haft pengarna kanske jag skulle köpa ett pas kingsland-ridbyxor.. eller något snyggt från något annat märke. Men jag känner inget behov av att äga massvis med dyra märkesprylar, jag är nöjd sålänge det är snyggt.. och är det billigt också? Bingo! Jag köper då hellre många saker än dyra faktiskt.

Men i vissa delar utav ridsporten är det rätt stor märkeshets. Tror det syns mest bland ponnyekipagen faktiskt, eller ja, jag tycker iaf det verkar så. Kanske lite bortskämda barn som ska ha det absolut bästa (dyraste) till sig och sin ponny. Lite rädda för vad andra ska tycka ifall man INTE har märkesprylar? Det snurrar ju runt lite osäkerhet bland yngre, grupptryck osvosv. Jag personligen har slutat bry mig om vad andra tycker, mer och mer, ju äldre jag blir. Det kanske är så för många? 

La märke till det här när jag var på Gotland i våras, och fotade lite på en tävling där vi skulle "hjälpa" några ryttare med att hålla häst osv. MYCKET märkesgrejer på ponnysarna, och dess ryttare. Ojoj säger jag bara, haha sånt ser man inte på en lokalhoppning här hemma, inte i den mängden! Tror tom jag nämnde det för Sofie, minns inte vad hon svarade dock.. men jag tror hon bekräftade att det är lite märkeshets som pågår på ön.

Men jag kan förstå det dock, en ö liksom, alla hästmänniskor verkar känna varandra/ känna till varandra. Lätt att det snackas då, och man vill ju visa sig från sin snyggaste sida. Många som tittar, många som känner till och många som pratar. Tissel tassel, inte vill man väl att någon ska säga något illa om en? 

Frågan är dock.. är det värt att köpa ett schabrak för priset som du kan få två andra schabrak för? Eller den tävlingskavajen som faktiskt inte är så väldigt mycket snyggare än den billigare? Jag personligen tycker inte det! 

Favorit-ridbyxorna, billiga crw från hööks. Perfekta!

Kommentarer
Postat av: Alma

Vad roligt att det handlade om tävling på Gotland. Jag bor där, och har både tävlat och kollat på ponnyhoppningar här.
Det stämmer verkligen helt det du skriver, i princip alla har märkesgrejer tycker jag. För mig spelar det ingen roll om jag rider med ett icke-märkesschabrak. Men det är ju oftast samma folk som tävlar, så alla vet ju vem alla är i princip :)
Bra skrivet!

Svar: Då var det inte bara inbillning då ^^ Skulle vara kul o se hur det ser ut på andra "mindre" ställen där alla känner alla :)Tack! :))
Marie Krüger

2013-07-30 @ 22:22:53
URL: http://sundqvistalma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback