Hästporträtt/ fototips - del 2

... fortsättning.
 
Nu när vi har helkroppsbilderna avcheckade så vidare till huvudbilderna. Här är det dock lite knepigt, då alla hästar har olika kroppar och därmed funkar bäst i olika vinklar. Vissa funkar på alla sätt och vis, medans andra lätt kan se skeva ut. 
 
Ska försöka förklara med bilder istället. Tex dom här bilderna på Moonlight nedan. Hon är en b-ponny, med litet huvud och kort hals. Att ställa henne med mycket kropp synlig, gav henne en stor rumpa, och en ännu kortare hals.. men av att flytta in bakdelen endast en liten bit gör att hon ser så mycket mer proportionelig ut. Håller ni inte med?
Storhästar är lite mer förlåtande på det viset att dom har lite mer kropp. Mer hals och lite "ståtligare". Jag hade lätt kunnat ställa Mistel lite mer rakt på den här bilden, och hon hade ändå sett snygg ut. Det jag gillar med större hästar är att när dom spänner upp sig lite får så kommer huvudet är mycket högre än manken. Det ger en luftigare känsla!
 
Stående porträttbilder är något som jag tycker är så galet snyggt... när man gör det rätt. Bilderna nedan är två nästan likadana bilder.. med en skillnad. Den ena är otroligt mycket bättre komponerad än den andra. Gissa vilken!?
Nu hoppas jag ni valde den vänstra, då det är den jag menade ;) Goliat (v.b) ser ståtlig och snygg ut, men det är inte det som GÖR bilden. Han tittar åt vänster, men inte helt. Har mycket luft framför näsan, så det inte känns som att han är påväg ut ur bilden, och har lite tuft bakom nacken. Men samtidigt känns bilden väldigt kompakt, alla delar sitter där dom ska utan att det är för trångt eller spacie.
 
Chivas dock (h.b).. den bilden är ju inte alls lika bra. Jag tycker nästan det ser ut som att han inte får plats. Han ansikte är i direkt profil, får varken plats med luft framför eller bakom huvudet här. Hade jag istället tagit ett-två steg till vänster hade den bilden varit mer lik den vänstra. 
 
Det är också en sak som är viktigt när man fotar hästar, att man måste vara flexibel. Det är inte alltid hästarna gör som man vill, står där man ber dom eller sammarbetar alls. Om hästen då bestämt sig för att inte sammarbeta med dig.. då får du sammarbeta med den!
 
Det finns många fler sätt och vinklar man kan fota en häst på, men nu har jag delat med mig lite utav vad jag tycker är viktiga grunder. Hoppas ni uppskatat det! :)
 
Och mitt sista tips - öva! Våga exprimentera, testa olika platser att fota på, kolla runt på lite hästbilder, få inspiration. Glöm aldrig bort hur viktigt det är med bildkomposition, det kan förstöra eller försköna en hel bild.
 
Lycka till! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback