Vila är viktigt!

Har ni någonsin hört uttrycket "Vila sig i form" förut? Det är ju sjukt hur sant det är egentligen!
 
Det är ofta man ser hur hästar får slita dag ut o dag in, med ryttare som inte förstår varför hästen inte bygger muskler som den ska och förväntas! Jag skäms lite över sånna ryttare, som inte inser hur mycket dom förstör för sig som ekipage.
 
Ni som gymmar och tränar seriöst, fotboll eller övrig sport, vet säkert hur otroligt viktigt det är att vila mellan hårda träningspass. Detta för att när musklerna ansträngs så bryts dom ner, för att sedan byggas upp igen. För att det ska funka så behöver musklerna vila och återhämta sig. Något som även gäller för hästarna. 
 
Musklernas vila, efter hård träning och ansträgning, ska pågå i ca 48 timmar. Vilket dock inte betyder att hästen måste stå en dag, utan vila kan även bestå utav en skrittur, promenad, longering/tömkörning eller lätt ridning. Det här är någon som ryttaren själv bör kunna känna av beroende på hur hårt ansträngd hästen blivit dagarna innan, och vad som varit ett hårt pass. Det gäller att känna sin häst, och märka när den tex har lite träningsvärk.
Det finns förvörvrigt ingen vettig ursäkt (enligt mig) till att inte låta hästen vila ibland!
 
Tränar man intensivt utan ordentlig vila så blir formtoppen då väldigt kort, och när hästen slutar prestera är det lätt att man vill träna mer för att det ska bli bättre. Hästens prestation blir då istället ännu sämre och kan tillslut drabbas av överträning. Vill man ha en lång och framgångsfull tävlingstermin bör man då istället ha en mer genomtänkt träning.
Tycker du att din häst börjar dala i formen, slarva i hoppningen eller i allmänhet inte känns som den brukar, så kan det vara värt att låta den vila. Det kan ju mycket möjligt vara så att den är trött, och har tappat motivationen. 
 
Jag tycker om att läsa för att lära mig, google is my friend som man säger ;) Det är kul att kolla upp vad dom stora ryttarna har för träningscheman och hur dom lägger upp det. Läsa hur man får en hållbar och stark häst. Något jag även tycker är viktigt är att lyssna på andra hästmänniskor, för man kan lära sig så otroligt mycket av det! Du kanske inte håller med alla, men man kan försöka förstå deras synesätt. Man kan inte veta allt, och man får inte vara rädd för att erkänna det för andra, att man faktiskt inte vet.

Utöver träning och vila så är ju hästens kost väldigt viktig att vara noga med.. något ämne jag dock inte tänker lägga mig in i, då jag själv inte är så väldigt bra på det! Där tex. frågar jag gärna andra om hjälp! :)
 
Det som jag har skrivit nu kanske inte alla hålla med om, men hästar är inte så olika från oss människor i alla lägen. DU skulle väl aldrig orka i längden att träna hårt varje dag, utan ordentlig återhämnting? 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback