"Det är aldrig kört"

Något som vi fick lära oss i gymnasiet, av våran mentor, som betytt mycket för mig! Det var ingenting som han stod och predikade framför stora tavlan.. nej, det var det som stod på väggen framför våra näsor. En stor lapp med texten "Det är aldrig kört". Den lilla meningen följer med mig ofta, tänkte även använda det till ett tips jag vill dra för er fotoälskare! 
 
Visst händer det ibland att man slarvat, och inställningarna är käpprätt åt helvete? Men bilden skulle vara såhääär fin om du fått till det. Irriterande till tusen!
Men stop där, har man photoshop och bildkvaliten på kameran inställd på RAW (råfiler, läs om vad det är -> här), så går bilden faktiskt att rädda.. utan att skada pixlarna i bilden. Och jag uppmanar verkligen att alla som fotar lite mer seriöst (..?), fota i RAW! (Är man dock sån som inte orkar retuschera bilderna så är det bäst att använda sig utav jpg)
 
 
Jag tänkte visa hur jag räddade den här underexponerade bilden på Doby jag tog igår. Underbart söt, men jag hann inte riktigt med med inställningarna på kameran (fotar med helt manuellt). När jag öppnar en råfil i PS så kommer jag först till Camera Raw, där gör jag all grund-retusch. Kolla så ser ni även hur reglagen står på den oredigerade bilden (fältet till höger).
 
Efter att jag dragit lite i reglagen, så vipps ser bilden ut såhär;
Det röda ni ser vid hans huvud visar överexponerade områden, man får fram det genom att trycka på den lilla trekanten högst till vänster (Lilla rutan runt trekanten ska ha en vit kant när den är på, som på bilden nedan). För att få bort det röda/ överexponerade, så drar man i "Recovery" tills det försvinner.
På lilla bilden nere till vänster står "Recovery" på 0, på bilden ovan har jag dragit det till max, dvs 100.
 
Och såhär står reglagen nu, om man kollar på en close-up.
Jag har dragit lite/ rätt mycket i alla reglagen här. Det är endast dom här som jag använder i Camera Raw. Eftersom bilden var så underexponerad fick jag ta i rätt mycket i "Exposure" och "Fill Light". "FL" tar bort skuggor, skulle man kunna kalla det, testa så får ni se! Den har verkligen varit hjälpsam och räddat mig dom gånger man inte haft ljuset med sig/ fått till inställningarna rätt. Sen så på med lite svärta ("Blacks"), drog faktiskt ner lite på "Brightness", som för att typ.. lugna ner ljuset jag fått till. Och sen lite kontrast på det :)
 
Nu.. vidare in i photoshop!
Här gör jag inte alltid så mycket. På med Unsharp Mask (finns bland filter > sharpen) och sen gjorde jag även, för att jag personligen avskyr den här gräsliga gröna färgen som blir, lite färgändringar i bilden.
 
Och för att få bort det här gröna så använde jag mig utav Hue/saturation. Två gånger faktiskt. Första lagret drog jag inte så mycket i "Hue" (kolla bilden nedan) men i andra drog jag lite mer, men ändrade lagret från "normal" till "Soft light" och drog ner opaciteten.
 
Det gav det här resultatet. En mysig, ljus och lite höstig bild.. istället för en väldigt mörk. Och det skadar ju inte att tillägga att jag lärt mig det mesta av det här själv, då jag har testat mig fram. Lekt runt lite efter eget tycke och smak. Det här med färgändringen är ju vad jag personligen tyckte gjorde bilden bättre.. men smaken är ju som baken - delad! :)
 
Jag hoppas ni tycker det är lika kul/ lärorikt att läsa dom här tipsen, som jag tycker det är att skriva dom! Gör gärna fler om det önskas, allt för er fina läsare! :)

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Hemskt gärna faktiskt;) Gillar dina fototips jättemycket

Svar: Vad kul! Då dyker det nog upp fler :) något speciellt du vill jag ska skriva om? :)
Marie Krüger

2013-08-14 @ 15:12:43
Postat av: Jennifer

Om profilbilder på djur (hundar & hästar)och hur man fotar bra i naturen tex blommor;) skulle vara jättekul om du skrev tips om det

Svar: Ska försöka klura ut lite sånna inlägg :) Håll utkik!Du kan gå tillbaka till förra månadens arkiv, där finns två inlägg med tips om hästfotografering :)
Marie Krüger

2013-08-14 @ 16:56:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback