Envisast vinner

Ponnyjekeln va inte på humör idag.. eller får man säga ponnyjekel när det inte är ens egna ponny? Äsch, jag gör det iaf. Ponnyjekel. 
 
Izor var sur och otålig i stallgången, fick inte ens dra handen från rumpan ner på benet utan att han "sparkade" mot mig (hotade kanske, snarare). Blev sjukt irriterad på han, så väntade ett tag, såg till att han stod stilla mest. När han va lugn så bestämde jag mig att ge mig fan i att hans ben skulle borstas och hovar skulle kratsas.
 
Så vad gjorde jag? Haha, jo jag tar tag i hans ben och håller fast det medans han tjurade och försökte sparka till höger och vänster. Det är verkligen en fråga om envishet och viljekraft. Vem vann? Jag! Sen fick jag kratsa hans hov utan problem eller bråk :) Massa beröm fick han då!
 
 
Passet på Izor gick ändå bra, han tyckte dock att jag var jobbig och försökte få av mig en gång i en fattning. Men ajabaja, jag var snabbare än honom och 3 bockningar senare och högljuda grymtningar (arg) från mig så stod han där stilla. Det är liksom viktigt att visa vem som bestämmer, och ja.. det är ju jag som bestämmer!
 
Men annanrs var han duktig :) Fick några bra fattningar (några riktigt dåliga också) och han var lydig. Jobbade mycket med att han skulle stå stilla när jag gjorde halt, och gå där jag ville. Red även med väldigt breda händer idag, för att han skulle känna mer stöd.
När jag var nöjd och han gick bra så travade jag av med längre tyglar, och bad honom sänka sig och trava på lite (fast ändå lungt) och det gjorde han jätte fint :)
 
Så han var inte ponnyjekel hela tiden idag ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback