Förvuxen ponnyridning

Läste ett inlägg på Jennys blogg om hur hon sett att dom flesta i söndags hade överanvänt spöt på sina hästar, något jag också la märke till.. dock inte endast det.
 
Jag såg endast lagklassen, och även om det bara var Div3 så tänkte jag "Åh, nu får jag se alla snygga kontrollerade rundor!". Oj va fel jag hade där. 
 
Det jag såg där nere på banan var förvuxen ponnyridning. Dom flängde, var på med spöt, det gick FORT även om det var grundomgång. Dom backade in hästarna i hindret, red omhoppningssvängar och utan att visa upp hindret förväntade dom sig att hästarna bara skulle hoppa. När hästen vägrade vart dom svinsura, piskade på, la en 5meters volt och trodde att dom skulle hoppa nu istället.
 
Många hade även alldeles för snälla hästar dessutom. Hade jag varit hästen hade jag tvärnitat och dragit ner huvudet. Sett dom flyga i backen. Haha.
 
Ne usch, SÅ FINA HÄSTAR, men så extremt slarviga ryttare. Det var endast ETT lag i den klassen som hade 3 felfria. Men det var ju klart, när alla dessa förvuxna ponnyryttare inte ens såg ut att försöka rida snyggt. Tur att det inte var stilhoppning liksom :P Jag hann väl se 2 snygga rundor, sen orkade jag inte kolla mer. Det var pinsamt
 
Jag menar.. min och Zetras runda var EXTREMT LUGN och KONTROLLERAD jämfört med många andras. Ingenting man skulle kunna tro va? Haha!
 
Men å andra sidan, VI skulle bli slaktade om vi gick in på banan och körde i 150 blås. Vi skulle inte få tävla om vi inte hade kontroll och det är bra tycker jag!! Det vi strävar efter på lektionerna är kontroll, snygga språng och bra galopp. Vi sitter inte och hoppar högt bara för att nättojämt ta oss över. Varför ska man sitta och hoppa 1 meter - 110 osv uppåt, om man bara kan ta sig över på fart?
 
Jag undrar lite vad folk har för tränare som låter dom flänga sådär? Eller har dom ens tränare..? Hmm.
Lagbild på vinnarlaget i söndags

Kommentarer
Postat av: Ellen

Det la jag också märke till av alla 144 ritter jag fick se under dagen var det runt 8 (alla som red för Blåkulla och några andra) starter som var kontrollerade alla andra var rent sagt förjävliga att titta på. Det var nästan pinsamt att stå nere på banan och fixa där nere, man blev aldrig förvånad när nästan alla hästar stoppade och rev när "ryttarna" red som dem gjorde. Som du nämnde om hästen stannar så kan man inte bara lägga en 5 meters volt och förvänta sig att den ska hoppa?! Jag menar vad tänker dem med och sen i lagklassen red alla som galningar dem red som att det brann bakom dem eller som att det var OS. Visst det kanske var final i Allsvenskan men betyder det att man behöver rida som krattor nej. Jag säger inte att jag är så bra själv men som dem red var verkligen inte bra!
Vill inte kränka någon men det var rent ut sagt förjävligt att se på tyvärr..

Svar: Verkligen! Pinsamt! Seriöst så tror jag Blåkulla hade haft en stor chans om vi hade haft ett lag! Ryttare som rider sådär kommer ju aldrig komma högre än Div3.. hoppas dom inser det :P
Marie Krüger

2012-10-23 @ 21:28:54
Postat av: Jennifer

Jag håller med er båda. Jag blev inte heller så förvånad när hästarna vägrade och jag stog vid utsläppet och en av ryttarna vars häst blev rädd/skraj för något att den inte ville gå ut hur ridhuset slog/smällde ryttaren till på hästen bara för att den skulle gå vidare. Och det du sa i bilen Marie håller jag med om att man ska vara lugn och att luta sig bakåt.

Svar: Bra att fler såg det!
Marie Krüger

2012-10-23 @ 22:42:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback