Alla dessa rasrasister...

Jag har faktiskt fått kommentaren "Du sitter ju bara på draghästar!", och då syftades det på fjordingar och travhäst.. Själv ser jag inte fjordingarna, eller Exet, som draghästar. I mina ögon är dom som vilka andra ridhästar som helst, med vissa begränsningar kanske.

 

Visst, Exet kan inte galoppera som "vanliga" ridhästar, men visst har ni alla stött på den dära ridhästen som rusar in i galoppen eller inte har någon takt i galoppen? Visst har ni sett hästar som är starka och inte alltid vill gå i form? Visst har ni sett hästart som tappar bakbenen och går i någon slags slängtrav/galopp?

 

Och fjordingar, ja dom är tunga att hoppa, men dom har fanimig så jävla mycket muskler att bära sig själva med. Jag har hoppat ett 1.10 hinder med Meja, och vi kom in så jäkla fel på det hindret, så vilken annan "vanlig" ridhäst hade säkert stannat på det.. så fel kom vi.. men inte Meja! Hon tog i allt hon hade och FLÖG över, nästan från stillastående, fattar ni hur starkt det är? Hon kanske slog i bakbommen, men hon är så jävla bra ändå!

 

So what att hon är fjording? Aldrig har jag kännt en ponny som givit mig så mycket, kämpat så hårt och varit så personlig. Så mycket kärlek till denna ponny<3

 

Jag har haft en sån otrolig TUR att jag fått skansen att rida Meja, Bandit och Exet.. jag har lärt mig sååååå jädra mycket på dom!

 

Seriöst, dom som klagar när dom blir uppsatta på fjording fattar inte vilken chans dom har! Åååh blir så ledsen som inte förstår att man inte kan dömma hästen efter rasen! Alla hästar har egna psyken, förutsättningar och styrkor. Att dom är gula, eller är frystmärkta, har absolut ingenting med hur dom är att rida att göra!
En bra ryttare ska dessutom klara av att göra det bästa av situationen, oavsett vilken häst dom sitter på, utan att gnälla ett pip. Tänk på det nästa gång ni vill gnälla.

 

So what att han är frysmärkt? Han är min favorit iaf! Precis som Meja har han givit mig så mycket, och utvecklats så extremt. Älskar dig så otroligt.

 

Det jag vill säga är döm inte hästen efter rasen, säg inte "Fjordingar kan inte...", "Travare är bara...", "Araber är så...", "Nordsvenskar kan inte..." osv. För i mina ögon så är man inte äkta hästmänniska om man inte kan acceptera alla sorters hästar, utan ser ner på vissa för dess ras.
Det är som att säga att man är människoälskare och se ner på folk beroende på vilket land dom kommer från. Hmm...

Kommentarer
Postat av: gotlandsryttare Karro

är du från gotland ? :O

2012-03-18 @ 08:15:12
URL: http://karroannie.blogg.se/
Postat av: KarolinaWestberg

SOFIEE!?!?!??!?!?!?! är du hon som va nere nyss eller e de nån annan ? ;D

FAAN VA KUL :DD

2012-03-18 @ 09:50:12
URL: http://karroannie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback