Fototips

Skugga och Molniga dagar - mitt favoritljus!
 
Jag fotar aldrig porträtt i direkt solljus.. inte frivilligt iaf. Det skulle sånnafall vara ifall jag vill ha effekten av motljus, men annars - nej!
 
I skuggan blir det mjukt och jämnt ljus, tillskillnad från i solen där man mest får skarpa mörka skuggor i ansiktet.. Det låter fint, visst?
Letade upp två ganska bra jämförelsebilder.. och ja, ni borde ju själva se skillnaden. Vilken bild tycker ni har snyggast ljus och färger? Den vänstra som är fotad i skuggan, eller den högra som är fotad i direkt solljus?
Om det råkar vara så att du inte har turen att tajma in en dag då det är ett tunt molntäcke på himlen (det är det absolut bästa ljuset imo) så kryp in i skuggan. På köpet brukar man få snyggt bokeh i bakgrunden (dvs ljusprickar) som gör bilderna så mysiga att titta på.
 
Skuggan från ett träd är dock inte alltid något att lita på, då stora ljusfläckar kan komma och lägga sig på dumma platser och förstöra bilden totalt. Tyvärr så har man inte alltid något val, utan istället får ha ständig koll på hur motivet är plaserat och ifall det finns någon ljusfläck som stör.
 
Bilden nedan är fotad under ett litet träd, med glesa kvistar. Detta var tyvärr den bästa skuggan vi hade, och jag gjorde det bästa av situationen (ja, många har ju sett resultatet.. det blev ju riktigt bra i slutändan!) Men ibland blåste det till och förstörde lite, som till exemptel på bilden nedan :)
 
 
Vissa gånger när en ljusfläck smiter in har man dock tur, och ljusfläcken går att retuschera bort, som på bilden nedan :) Här tog jag bara "Healing Brusch" och poff så var fläcken borta :) Snabbt och enkelt!
Det är ingen bra bild egentligen, men ett bra exempel
 
Sen så kan man ju såklart fota innomhus, med ett fönster bakom sig, då brukar det också bli mjuk fint ljus.. dock tycker jag inte om att fota innomhus, det är ofta så mkt som stör i bakgrunden.. såvida man inte fotar närbild dvs.. som nedan :)
 
Det är kanske inte dom roligaste bilderna jag har att ladda upp, men har bara kvar bilder från nya kameran på datorn, och det är inte så många än ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback