Den Excellenta Charmören

Har ju för länge sen lovat att lägga upp ett inlägg om hur Exet är att rida, har dock glömt det då det alltid kommit annat ivägen.. så ursäktar för det. Men tänkte att när jag ändå skriver så kan jag lägga in hur han är som häst och hur jag upplever hans personlighet.

 

Kan börja med att säga att Exet är som aprilvädret... Om han ena dagen har gått bra kan man inte förlita sig att han följande dag ska vara lika bra.

 

När Exet har sina bra dagar kommer man hem med ett leende på läpparna. Dom dagarna är han mjukare än vanligt, bra framåtbjudning och lyssnar på allt vad jag ber honom att göra.. Trots detta så är det jobbigt, man måste rida helatiden, och om man blir för bekväm så utnyttjar han det - det är jobbigt att gå fint, och han talar gärna om det.

 

Jag tror tyvärr att Exets bra dagar blir så mycket bättre i våra ögon, än i andras.. då vi måste genomlida hans dåliga dagar. Han är svår, och man måste känna honom för att kunna rida honom, det är många knappar på den där hästen! Kan säga att jag efter 3 år fortfarande inte har hittat alla knappar.

 

Exets dåliga dagar så bör man inte prata med mig efter. Han kan verkligen provocera fram det där i mig som får mig att tappa tålamodet och får mig att fråga varför jag ens försöker.. hur mycket jag ens älskar Exet, så kan han verkligen få mig att tappa självförtroendet ibland, när han inte vill - då VILL han INTE!
Jag försöker då hålla lugnet, eftersom allt blir 1000 gånger värre annars. Det är svårt, men jag har fått lära mig att inte ge upp när han blir så, jag vill inte låta honom vinna!


Hösten 2009 - första hösten tillsammans

Även om Exet inte har en travares utséende, så tror jag att han ändå har mycket travarpsyke. Tävlingsinriktad, speciellt när man rider ut med någon.. och ja, ni som sett filmen när vi lekte räser, så tycker han om att springa fort. Allt jag gjorde där var att ställa mig upp, släppte tyglarna lite och smackade en gång, sen - wroooooom!
Jag förstår mig fortfarande inte på den här hästen.. han tycker det är sååååå jobbigt att arbeta, men när vi satte igång honom efter att han stått i nästan 2 månader så kändes det som att han saknat att jobba, och antränga sig.. På den punkten gör han mig förvirrad! :P

 

Om någon annan skulle sitta upp på Exet och jag skulle försöka hjälpa till att få honom gå bra, från marken, så skulle inte det funka.. Det jag gör när jag rider Exet sitter i huvudet, och jag vet inte riktigt själv hur jag gör :P haha

Det är som reflexer, och reaktionerna när han försöker smita går på en sekund, väldigt svårt att förklara hur jag gör, speciellt i skrivandes stund :)

Hösten 2011 - skillnad?

 

Även om man fått damp på honom under passet kan han vara världens mysigaste i stallgången och boxen efter.. lite som att han förstår att man blev sur på honom. Han "pussar" på en, puttar lite med mulen och tittar på en. Mupp! Sen så kan han ju även bli lite för ivrig när han vill mysa, nockar en i ansiktet och faktiskt en gång fick han tag i min kind med tänderna. Det var när han stod, mycket överskott i den hästen då!

 

I hagen kan han också vara världens goaste, men han kan även ignorera en totalt! Tex så brukar jag vissla när jag går ut från stallet för att hämta honom i hagen, många gånger så brukar han faktiskt "svara" med en frustning och ställa sig med huvudet över staketet.. andra gånger så kan han så längst bort i hagen, titta lite frågandes på mig när jag ropar på honom, stå kvar där ett tag och efter en låååångstund traska mot grinden. Ibland kommer han inte alls xP

 

 

Att Exet är så skiftande från dag till dag är dock rätt skönt, för man kan ju inte tröttna och påstå att han är tråkigt :P Fina killen!

Hoppas det svarade på din fråga Emilie? Kan inte förklara mycket bättre :P

Kommentarer
Postat av: emilie

Tack så mycket! :)

2012-04-11 @ 20:17:02
URL: http://epicdirection.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback