Galopparbete

Idag red jag galopparbete på Exet, och det gick väldigt bra :) Red i hoppsadeln, för jag orkade inte ta dressyrsadeln (ibland får man va lat), men eftersom jag bara skulle jobba galopp tyckte jag inte det gjorde något.

Började rida på utevolten, skrittade och travade fram i båda varven, många volter. Sen väl uppvärma började jag galoppera i höger varv, och han var riktigt lugn, inte stark alls och kunde till och med gå på en ca 15m volt. Riktigt glad blev jag och trodde det skulle gå bra i vänster också - men icke! Fick bra fattningar varje gång, men efter ett halvt varv tappade han bakbenen. Saktade då av och försökte igen (fick göra så några gånger). Imellanåt bytte jag och tog ett varv i höger galopp, endast för hans självförtroendes skull.

Tog många skrittpauser för att ha skulle orka längre och inte bli slut på en kvart, som han ibland kan bli :P När vänstern tillslut funkade på utebanan gick vi in i ridhusen (där det var tomt). Meningen med dagens ridpass var att få galoppen att funka i ridhuset. Travade några varv först, innan jag började galoppera. Började även denna gången i höger varv, och han fick supermysig galopp :D Vet ni hur glad jag blev? Det var länge sen jag kunde galoppera ett helt varv i ridhuset utan att det blir kaos. Lycka!
Vänster var dock lite svårare, men även den kunda han hålla mer än ett varv, vilket jag nöjde mig med :) Skrittade sen av honom runt travbanan.

Ska fortsätta göra såhär för att få till galoppen i ridhuset, så att jag kan vara med på KM :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback